konstig_kille_82

I lördags var vi på konstmuseet. Det var trevligt. Jag uppskattade dock sällskapet mycket mer än Jan Lööfs serier och Frida Kahlos självporträtt.

Jag gillar kultur. Det är inte det. Men jag verkar gilla idéer och teorier mer än vad jag gillar att bekräfta att verkligheten är verklig. Jag har inget behov av att se med egna ögon. Det är vad jag har kommit fram till. Varje gång jag varit på en utställning blir jag påmind om att det inte ger mig något egentligen. Tavlorna är fina. Man ser resultatet av duktiga människor som fått utlopp för sin kreativitet, levt spännande liv, följt sina hjärtan och blivit lite galna. Känslan efteråt är ungefär som den man får efter att ha ätit på McDonalds. Det är svårt att begripa vad man skulle där och göra. Det är sällan en hamburgare lever upp till suget man hade innan man åt den.

Jag gillar tanken på att vara en person som går på utställningar. Tanken på att vara någon jag inte är. Ibland undrar jag när mina tonår ska sluta.

jan lööf

konstmuseet

