Semester 2.0

Så där ja. Nu tar min första semester på flera år slut. Det har varit min mest passiva semester någonsin. Ingen utlandsresa, ingenting. Jag har knappt varit utanför Hisingen och jag har fått den semester som jag önskat och förtjänat. Det här får inte blandas ihop med bitterhet. Det här är någon slags nostalgi.

Och bästa sättet att sätta punkt för något är att sammanfatta det i punktform:

– Håkan Hellström satte tonen för resten av semestern redan 4 juni. Det var en hellyckad dag som började med picknick, öl, vin, blå himmel… you name it! Det spelade inte ens någon roll att vår engångsgrill visade sig vara en nollgångsgrill. En lyckad dag är en lyckad dag, helt enkelt. Och sämre blev det inte av att dagen slutade i ett folkhav som hoppade, sjöng och skrek i kör. Jag blev hes och lycklig. Göteborg kände ingen sorg för mig.

– Bara två dagar senare var det Keynote med Steve Jobs. Han berättade lite om mjukvaran till nästa iPhone och mjukvaran till nästa OS X. Det var inget stort, men förbättringarna kommer bli en naturlig del av ekosystemet. När du framöver tar kort med din iPhone kommer du se samma bilder i din dator automatiskt. Framtiden kommer därmed ett steg närmre och den kommer vara lite smidigare. (Samma dag var det nationaldag. Men det struntade jag i.)

– Efter att ha skjutit upp det i flera år besökte jag äntligen tandläkaren. Jag hade inga hål.

– Jag köpte ett komplext rymdspel till datorn. Jag ville ha något svårt som skulle räcka i flera veckor. Gick sådär. Spelet var kuksvårt. Det är säkert bra när man orkar sätta sig in i det, men det får bli en annan semester. Just nu står X3 Terran Conflict i en mapp på datorn och samlar damm. Jag kunde ha köpt tio öl för de pengarna! (Vilket jag förmodligen borde ha gjort. Det känns som jag knappt drack något alls under de här veckorna.)

– Åkte till Småland och var där nästan en hel vecka. Mamma fyllde år och verkade vara nöjd med livet som mormor. Jag fick passa på och utövade min roll som morbror. Syrran och jag åkte till Växjö några gånger. Det var fint väder och hon skrattade åt min espresso. Jag brukar aldrig dricka espresso i vanliga fall. Såg också en hipster i Växjö. Han såg rätt tuff ut, men när han började prata (med kassören) lät han som en tönt. När jag är i Småland blir jag alltid mer elitistisk storstad än vad jag egentligen är. Lite omoget att jag försöker markera att jag inte hör hemma där. Som om någon bryr sig. Inte ens jag själv bryr mig egentligen. Förstå det om du kan.

– Jag lyssnade på oändligt mycket musik. Nästan dygnet runt.

– Jag hade det trevligt på midsommar. Det var fint att träffa vänner jag saknat. Det var också extremt blåsigt den kvällen. Mitt hår grät och jag fick äta lite ostbågar som tröst.

– Min iPad har fortfarande inte kommit. Jag hade räknat med att den skulle bli en del av min moderna semester.

