De få sakerna jag minns om en Ola

Vi läste samma kurs. Han tyckte att jag var indie och musiknörd. Han trodde att jag kunde mycket mer om musik än vad jag egentligen kunde. En gång på en fest 2003 sa han ”Sätt på en okänd och bra låt!”. Jag satte på The Knife – Pass this on. Han blev stolt över mig. Stackars Ola. Han var alltid snäll och trevlig, trots att han bröt på skånska. Han gjorde egen musik, inspirerad av Bob Hund. GP hade gett hans demo en 2:a. Senare blev han ihop med en tjej som var några år äldre.  Sist jag såg honom var för flera år sen. Jag var på väg ut från ett café på Vasagatan. Han satt där vid ett bord med sin några år äldre flickvän. Han såg ledsen ut. Kanske bråkade de om någon struntsak. Kanske var han bara hungrig.

Pass this on

PS. Pass this on är för övrigt en av det senaste årtiondets bästa pop-låtar. Jag är sjukt trött på den.

