Nexus One (Nexus what?)

Google har presenterat sin andra officiella Google-mobil, delvis tänkt som en referensmobil för övriga tillverkare som använder det mobila operativsystemet Android. Den kommer även kunna köpas olåst genom Google (529$), för de som vill uppleva plattformen så som den är tänkt – the Google way.

Jag gillar tanken på att ha ett vettigt alternativ till iPhone, och jag gillar Google, men jag är inte övertygad om att Android är en konkurrent till iPhone, snarare Windows Mobile och övriga Androidtillverkare. Det är svårt att sätta fingret på vad som saknas, då det ser bra ut på pappret. Även om HTC (som tillverkar hårdvaran till Nexus One) är de som hittills lyckats bäst med sina egna Androidlurar, är alla konkurrenterna fortfarande flera steg efter Apple gällande hur telefonen upplevs vid användning.

Trots att Nexus One är ett steg i rätt riktning, med sin snabbare processor, och bättre flyt i funktionerna, känns det ändå som det är för lite, för dyrt och för sent. Det här hade varit ett mycket intressantare alternativ om det lanserats i samma veva som iPhone 3G, sommaren 2008. För att slå iPhone räcker det inte att komma ikapp, man måste höja ribban rejält, då Apple förutom gränsnittet även erbjuder iTunes och App Store som underlättar hanteringen av innehållet som hamnar i telefonen.

Jag är inte imponerad av Nexus One, är du?

För den som vill läsa mer rekommenderar jag länkarna nedan:

Google lanserar egen telefon | DN
Sverige får vänta på Googlemobilen | GP
Google lanserar egen mobiltelefon | SvD
What the Nexus One isn’t | Macworld
Nexus One review | Engadget
