Uppvaktning 0.1

Var en snabbis på Macforum i Göteborg igår.  Ville se 27-tummaren med mina egna ögon. De hade inte fått in i5:an eller i7:an (vad jag kunde se åtminstone), men det var ju främst designen på datorn jag ville skåda. På alla bilder som publicerats hittills  har den nya iMacen sett gigantisk ut, mitt intryck på plats var tvärtom. Jag tyckte att den såg relativt liten ut; så pass att jag fick titta efter en extra gång så att det inte var 21,5-tummaren jag hade framför mig. Förmodligen såg den väl mycket mindre ut i Macforums stora, och rymliga lokaler, än vad den sen kommer göra hemma. Så första intrycket gav mersmak. Den är tjusigare än någonsin, och lyckas vara mindre klumpig än föregående 24-tums modell trots ökad storlek.

Bild från Cult of Macs recension, 27 och 24-tum sida vid sida.

Det har även börjat dyka upp tester med i5 och i7 modellen på internet. Det är ett väldigt prisvärt steg från Core 2 Duo-varianten. Första mätningarna visar att i5:an i runda svängar presterar 40% bättre än Core 2 Duon, och i7:an är ännu snabbare. Så pass att i7-uppgraderingen just nu presterar bättre än instegsmodellen av Mac Pro (som är dyrare).

Infogar lite snygga staplar från Macfeber. Till vänster är poängen macarna får i Geekbench 2, och till höger vad respektive maskin kostar.

Klicka på bilden för att se ursprunglig storlek på Macfeber.
